27 Dec
27Dec


בזמני משבר וברגעים של אושר: המטבח הוא לב הבית ובו קורה הכל - מבישול יומיומי, לאירוח בני משפחה וחברים, ובתקופות כמו אלה, גם להתנדבות והכנת מזון ביתי למילואימניקים שבחזית. בתהליך התכנון שלו יש לא מעט דברים שצריך לקחת בחשבון, החל מסגנון עיצובי, בחירת חומרים, משטחי עבודה ופתרונות אחסון, וגם להחליט: האם לייצר את המטבח בחברת מטבחים או דווקא אצל נגר? כל מה שכדאי לדעת על פריט הנגרות שהוא הלב בכל בית >>




 עיצוב פנים: סטודיו סיסטרז | צילום: גדעון לוין | נגרות: בונסאי נגרות אדריכלית


אדריכלות ועיצוב: רוית דביר | צילום: טל ניסים | נגרות: בונסאי נגרות אדריכלית


5 עקרונות לתכנון ועיצוב המטבח


1. בחירת סגנון עיצובי - היום כשהמטבח מרווח ופתוח לחלל הציבורי, לבחירת הסגנון העיצובי יש משקל גדול יותר מבעבר, והוא מציב אתגר מורכב יותר של שילוב בין פונקציונליות לאסתטיקה. רגע לפני שאתם צוללים לפרטים הקטנים של תכנון המטבח, הקדישו מחשבה לבחירת הסגנון העיצובי, וודאו שהוא תואם לזה שבחרתם לבית כולו.

2. בחירת חומרים - המטבח מורכב משני חלקים עיקריים – גוף (בסיס המטבח), וחזיתות. הגוף הוא החלק הפנימי של הארונות, ולרוב יהיה בנוי מסנדביץ' שנחשב חזק ועמיד ואינו רגיש ללחות. החזיתות לרוב יהיו עשויות MDF. בחירת הגמר שלהן (סוג הציפוי), יחד עם הפרזול הנבחר, תכתיב את מראה המטבח כולו - בחרו את סוג הגמר בהתאם לצרכים שלכם ובהתחשב ביתרונות וחסרונות של כל חומר (צבע בתנור, פורניר, פורמייקה ועוד).


אדריכלות: סטודיו P2 | צילום: עוזי פורת | נגרות: בונסאי נגרות אדריכלית


אדריכלות ועיצוב פנים: שרון וייזר | צילום: עודד סמדר | נגרות: בונסאי נגרות אדריכלית


3. פרקטיקה ונוחות - אופים עוגה? מכינים תבשיל? דמיינו את סדר הפעולות שאתם עושים מתחילתו ועד לסופו של התהליך – ברוב הפעמים הוא כולל מעבר בין שלוש תחנות החובה – כיריים, מקרר ותנור. תכננו מטבח בו מתקיים מרחק הגיוני של עד 1.20 מטר בין תחנה לתחנה, כזה שיצור תהליך עבודה נוח וזורם. 

4. פתרונות אחסון - חשוב לתכנן כמה שיותר מקומות אחסון, ועם זאת להקפיד שהנראות הכוללת של המטבח נשארת נקייה, אסתטית ולא עמוסה. הכינו רשימה מפורטת של כל כלי הבישול והאירוח שלכם, השתדלו לנצל את כל הגובה העומד לרשותכם לאחסון, שלבו מגירות וארונות, מדפים פתוחים לתצוגה או יחידות תלויות.

5. משטחי עבודה ומרחב אישי - וודאו שתכננתם מספיק משטחי עבודה: הבדיקה הטובה ביותר היא לדמות מצב בו מספר אזורי עבודה  פעילים ביחד (למשל – פינוי מדיח כאשר מישהו חותך סלט באי המקביל) - בדקו האם יש מרחב עבודה אישי נוח והאם אין התנגשויות בין אזורי העבודה.


 אדריכלות: חן בר-און | צילום: עודד סמדר | נגרות: בונסאי נגרות אדריכלית


אדריכלות ועיצוב: אנט פרומר | צילום: עודד סמדר | נגרות: בונסאי נגרות אדריכלית


אצל נגר או חברת מטבחים?

נתחיל מהסוף: זה תלוי. ההתלבטות הידועה בין ייצור המטבח אצל נגר או אצל חברת מטבחים, מוכרת לכל מי שעוסק בתכנון ועיצוב פנים וכמובן לכל מי שבונה או משפץ. ההחלטה מורכבת ותלויה במשתנים רבים, בעוד לכל בחירה היתרונות והחסרונות שלה. ובכל זאת, ישנם מספר סוגי מטבחים שבהם קיימת עדיפות מובהקת לייצור המטבח בנגריה:


1. מטבח בשילוב חומרים שונים - במידה והמטבח שלכם משלב חומרים מעולמות נוספים, בנוסף לגופי הארונות והחזיתות, מתחילה להיווצר מורכבות שדורשת מענה מקצועי כבר בשלבי התכנון ובהמשך גם בשלבי הייצור, וישנה עדיפות לייצורו אצל נגר: מטבח משולב דורש היערכות מיוחדת ברמת המקצועיות, האינטגרציה, והתקשורת, כזו שחברת מטבחים לא בהכרח תדע להתמודד איתה בצורה מיטבית. 

2. התאמה אישית - במקרים בהם המטבח מתוכנן במידות שונות מהמקובל, ישנו יתרון מובהק לייצור בנגריה. חברות המטבחים עובדות עם גופי ארונות במידות סטנדרטיות, שכמעט ולא מאפשרות חופש משחק גדול, ולכן לא בהכרח יתאימו כאשר הביצוע מחויב להיות מדויק וצריך לענות על צרכים מאוד ספציפיים מבחינה פונקציונלית.


אדריכלות: סטודיו יניב פרדו | צילום: עמית גרון | נגרות: בונסאי נגרות אדריכלית


3. מטבח משולב רהיט נוסף - במידה והמטבח משלב רהיט נוסף כגון חיפוי קיר, ספריה, או חיבור למבואת הכניסה, נדרשת מורכבות אפילו רבה יותר בייצור הפריטים. חברת מטבחים תוכל אולי להתמודד עם ייצור המטבח, אבל האינטגרציה הדרושה בחיבור בין הרהיט הנוסף למטבח עצמו, כבר דורשת ייצור במפעל הנגרות, שיוכל לתת מענה מקיף וכולל למטבח המשולב.

4. מטבח מקיר-לקיר או מרצפה-לתקרה - גם במקרה בו המטבח מתוכנן למלא את כל השטח הנתון, בין אם זה קיר לקיר, או רצפה לתקרה, ישנה עדיפות לייצר אותו בהתאמה אישית בנגריה. לחברות המטבחים העובדות עם גופי ארונות במידות קבועות, יש פחות יכולת להתמודד עם המרווח שנוצר באופן כמעט תמידי בין הדופן הקרובה ביותר לקיר, או לתקרה. נגרות למטבח המיוצר במפעל הנגרות בהתאמה מלאה ובאופן אישי, תדע לגשר על הפער ולהציע פתרון אופטימלי לכל חלל נתון, מבלי להיות מוגבלת למידות ספציפיות.






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.