מגידול עגבניות להקמת מפעל נגרות מוביל | על מה הוא לא וויתר לאורך הדרך? מהו פריט הנגרות הכי מורכב שהוא ביצע? ואיזה רהיטים מעצבים היום שלא עיצבו פעם? הושבנו את שמוליק בלומנפלד לראיון מיוחד לרגל חגיגות 20 שנה לבונסאי >>
"עשרים שנה, לך תזכור". ובכל זאת, איך הכל התחיל? לחשו לנו שהיית בכלל פעם חקלאי..
"זה סיפור מעניין. הכל התחיל כשהזמנתי את הנגר אלי ביטון, שהוא אחד המוכשרים שפגשתי, לבצע את הנגרות לבית הפרטי שלי שבניתי בזמנו בשנת 2000. עולם הנגרות עניין אותי מאוד, ומכיוון שאני יזם בנשמתי, חברתי אליו והקמנו יחד את בונסאי ב-2002. מאוחר יותר התפצלנו והמשכתי לתפעל ולפתח את הנגריה באופן עצמאי, בהתחלה עם צוות מצומצם מאוד, ולאט לאט גדלנו למה שאנחנו היום".
מהם הדברים שלאורך הדרך היה לך הכי חשוב להשקיע בהם, גם כשהמפעל הראשוני פעל מתוך מבנה של לול תרנגולים?
"שני דברים עיקריים: אחד, לתת ערך מוסף של תשומת לב וירידה לפרטים הכי קטנים, יחד עם שירות ועמידה בזמנים. הדבר השני הוא נושא המיכון המתקדם והטכנולוגיה החדשנית. זה משהו שתמיד היה לי חשוב להשקיע בו, משלב מאוד מאוד מוקדם וראשוני".
כך הכל התחיל | מבנה הלול שהוסב לנגריה | צילום: אלון לויטה
בונסאי נחשבת לאחד ממפעלי הנגרות המובילים בארץ. איך אתה מסביר את סוד הקסם של בונסאי? מה הופך אותה לנגריה יוצאת דופן?
"בונסאי בנויה על קונספט של ליווי אישי לכל אורך התהליך. יש לנו חמישה מנהלי פרויקטים שכל אחד מהם עם ניסיון עשיר ויכולות גבוהות מאוד, חלק מהם גם ניהלו נגריות עצמאיות בעברם. היחס האישי והמקצועיות של מנהל הפרויקט החל משלב התכנון, דרך הייצור וההתקנה בשטח, שנעשים כולם על ידי הצוותים שלנו (ולא חיצוניים), עושים את ההבדל הגדול בין עוד נגריה לבין נגריה ברמה אחרת. בונסאי בעצם משלבת בין ההייטק של עולם הנגרות לבין הבוטיקיות והיחס האישי של נגר פרטי".
מהו ה"אני מאמין של בונסאי"? סט הערכים והעקרונות שלא מתפשרים עליהם ביומיום, במהלך העשייה השוטפת?
"דיוק. מקצועיות. טכנולוגיה פורצת דרך, ושיפור מתמיד יומיומי בכל תהליך העבודה. בנוסף, הנושא של תרבות ארגונית זה משהו שאנחנו עובדים עליו מאוד חזק בשנים האחרונות, במטרה ליצור מצב של תמיכה ושיתוף בין כולם".
בונסאי, כיום | אחד ממפעלי הנגרות המובילים בארץ | אדריכלות: אמסטרדם בן נון | צילום רחפן: מור שקיפי
שמוליק בלומנפלד, מנכ"ל ובעלים בונסאי נגרות אדריכלית | צילום: חיים קהן
בוא נדבר קצת על עיצוב. כמפעל נגרות וותיק בתעשייה: מהם המגמות הבולטות שאתה מזהה אצל האדריכלים והמעצבים בתכנון פריטי הנגרות? מה מתכננים היום שלא תכננו בעבר?
"הטרנדים מתחלפים כל הזמן, פעם זה בטון, פעם זה המון שימוש בצבע שחור.. מה שאנחנו רואים היום זה מגמה של מורכבות. הרהיטים הופכים להיות יותר ויותר מורכבים לייצור, בעיקר בגלל שהם משלבים כל מיני חומרים יחד באותו הרהיט, מה שלא היה פעם. מה שאנחנו רואים היום, זה שילוב של הרבה מתכות בנגרות, בדגש על פליז שהמעצבים מאוד אוהבים, וגם שילוב של נגרות, תאורה ורפדות באותו הרהיט. בבונסאי אחד הערכים שמבדלים אותנו מהשאר, הוא שאנחנו מפעל שהוא One stop shop, כלומר בא מעצב או אדריכל וסוגר הכל אצלנו ובלי להתנהל מול עוד ספקים: גם נגרות, גם קוריאן, גם מתכות, ריפוד, תאורה, הכל במקום אחד".
מהו פריט הנגרות המורכב ביותר שבוצע בבונסאי לאורך 20 שנה?
"שני פרויקטים היו הכי מורכבים לביצוע: נגרות למשרדי שבירו בהרצליה (אדריכל עודד חלף), ונגרות לטרמינל 1 של פתאל בנתב"ג (אדריכל גד הלפרין). במשרדי שבירו ביצענו חיפויי עמודים, דלפקים מורכבים, וגולת הכותרת היתה חדר ישיבות שבנוי בצורת קונכיה וכולל דלת נסתרת מעוגלת. בטרמינל בנתב"ג, הפריט הכי מורכב היה הספריה הקשתית באורך מטורף של 30 מטר, שהייתה משולבת גבים של משרביית קורטן ותאורת לד".
משרדי שבירו הרצליה | חדר ישיבות הבנוי בצורת קונכיה, הכולל חיפוי קיר מעוגל ודלת סתרים | אדריכלות: עודד חלף | צילום: עודד סמדר
משרדי שבירו הרצליה | חדר ישיבות הבנוי בצורת קונכיה, הכולל חיפוי קיר מעוגל ודלת סתרים | אדריכלות: עודד חלף | צילום: עודד סמדר
משרדי שבירו הרצליה | חיפויי עמודים | אדריכלות: עודד חלף | צילום: עודד סמדר
טרמינל פתאל בנתב"ג | ספריה קשתית באורך 30 מטרים, משולבת משרביות קורטן ותאורת לד | אדריכלות: גד הלפרין | צילום: איה בן עזרי
טרמינל פתאל בנתב"ג | ספריה קשתית באורך 30 מטרים, משולבת משרביות קורטן ותאורת לד | אדריכלות: גד הלפרין | צילום: איה בן עזרי
עם אילו אתגרים מתמודדת בונסאי כיום?
"מאז פרוץ הקורונה אנחנו מתמודדים עם חוסר של 25% בכוח אדם מקצועי. הבעיה הקשה שנוצרת מזה היא חוסר יכולת ליצור רצף של ייצור"
מה התכניות הלאה? מה החזון של בונסאי?
"בשלוש מילים: להיות מספר אחד!"
רצפת הייצור בבונסאי | צילום: שי אפשטיין
מה הדבר שאתה הכי נהנה ממנו לאורך העשייה והדרך?
"הרבה פעמים בשלב התמחור אני עדיין לא יודע איך נבצע את הרהיט בפועל. האתגר המחשבתי והסיעור מוחות שנוצר במפעל סביב אופן הביצוע לפני שיורדים לייצור - במטרה להביא לביצוע מושלם - מרתקים אותי כל פעם מחדש".
מה אתה מאחל לבונסאי?
"להמשיך להביא את הנגרות המושלמת וחסרת הפשרות לכמה שיותר לקוחות. להמשיך ולהעלות את הרף בעולם הנגרות ולמתג את המקצוע הזה למשהו שהוא פרימיום, מיוחד, מדויק, טכנולוגי - ממש כמו בהייטק, ולשנות את הקונוטציה של הנגר עם העיפרון מאחורי האוזן".
בונסאי. בדיוק מה שדמיינת | עיצוב פנים: סטודיו SO | צילום: שי אפשטיין
בונסאי חוגגת 20 | אדריכלות המפעל: אמסטרדם בן נון | עיצוב פנים: סטודיו SO | צילומים: שי אפשטיין, אלון לויטה, חיים קהן
הגעתם עד לכאן? קודם כל תודה! נשמח שתשאירו לנו ברכה בתגובות :)